Hej Johan Sjöberg, Projektchef Affär hos ByggPartner! Ni har precis lanserat ert nya ledningssystem med Buildables hjälp. Ni hade ett digitalt ledningssystem och en snygg tryckt Projektets handbok som beskrev era processer sedan tidigare, hur kommer det sig att ni valde att göra om ledningssystemet?
Vi hade ett ledningssystem som var ISO-certifierat sedan tidigare, men vi såg ändå ett behov av att se över det. Här växte först ”Projektets handbok” fram – En uppdaterad och mer visuell beskrivning vår process och hur vi vill arbeta. Via Buildable fick vi sedan upp ögonen för hur vi kunde integrera våra processbeskrivningar och styrande dokument i en digital miljö, vilket såklart har stora fördelar.
I samband med framtagandet av vårt nya ledningssystem tillsammans med Buildable blev vårt tidigare arbete med Projektets handbok en bra grund att utgå ifrån.
Vilka effekter förväntar ni er av det nya ledningssystemet?
Dels har vi uppdaterade processer, som gör det lättare att se var någonstans projektet befinner sig i processen och vilka uppgifter som behöver utföras. Vårt ledningssystem är nu också i en digital miljö, klickbart per processteg och ställbart per roll eller projekttyp. Det gör det lätt att hitta rätt och att också göra rätt. Ett annat resultat är att vi nu har en bra plattform som vi själva enkelt kan justera i när behov uppstår.
Hur har reaktionerna från era medarbetare varit så här långt?
Enbart positiva!
Hur har ni upplevt samarbetet med Buildable under implementationen?
Arbetet har inneburit en komplex process där många processer påverkat varandra. Genom att alltid vara påläst och uppdaterad har Elsa väglett oss genom processen på ett strukturerat sätt. Det har gått väldigt smidigt!
Comments